چهارشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۳ |۱۸ جمادی‌الاول ۱۴۴۶ | Nov 20, 2024
کد خبر: 909053
۲۱ تیر ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۲
حجاب

حوزه/ بی اعتنایی کشورهای اسلامی به این واجب الهی، نمی تواند توجیه‌کنندۀ بی‌حجابی باشد، همچنانکه در این کشورها شاهد آزادی بسیاری از ناهنجاری ها و مفاسد، فحشا، شرب خمر و دیگر گناهان هستیم که اگر بخواهیم عمل آن‌ها را ملاک قرار دهیم باید درها را به سوی این آسیب‌ها و زشتی های اجتماعی نیز باز کنیم.

به گزارش خبرگزاری حوزه، مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه‌های علمیه در کانال ایتای خود به سؤالی پیرامون حجاب پاسخ داد که متن آن بدین شرح است:  

سؤال:

چرا با وجود اینکه حجاب در دیگر کشورهای مسلمان اختیاری است در جامعه ما از طرف حکومت اجباری است؟  

پاسخ:

۱. اصل وجوب حجاب از ضروریات دینی است که آیات و روایات فراوانی دلالت بر آن دارند، از جمله آیه ۵۹ سوره احزاب و نیز آیات ۳۰ و ۳۱ نور که به پوشش گردن و سینه و نیز مخفی کردن زینت از نامحرم (به غیر از زینت هایی که خود به خود آشکار است) دستور می دهد.  

حضرت زهرا (س) نیز هنگام بیرون رفتن از منزل، از پوشش خاصی مثل چادر و روپوش استفاده می‌کردند. با عنایت به این آیات، روایات و سیره زنان متدین در تاریخ اسلام، فقها حکم به وجوب پوشیده بودن تمام بدن زن در مقابل نامحرم و گناه بودن بی حجابی نموده و فقط دست‌ها تا مچ و گردی صورت را استثنا کرده‌اند. 

۲. در تمامی سیستم‌های حکومتی، دولت می‌تواند نسبت به رفتارهایی که به خودی خود امور شخصی محسوب می‌شوند، ولی در یک بازه زمانی و شرایط خاص، آثار اجتماعی مهمی دارند، قوانینی وضع کند که دامنه اختیارات فردی را به سود منافع اجتماعی، تنگ‌تر کند، نظیر خرید و فروش و مصرف مواد مخدر که ابتدائا جزو امور فردی هستند اما به دلیل عواقب اجتماعی که دارد، در اکثر کشورهای دنیا ممنوع شده و جرم تلقی می‌شود.

 بی حجابی نیز اگر چه در ظاهر یک امر شخصی به نظر می رسد ولی به دلیل تبعات و مفاسد اجتماعی ناشی از آن، برای مردان، زنان و خانواده ها و نیز با توجه به وقوع آن در بستر جامعه و حریم عمومی در واقع از امور اجتماعی بوده و از این رو دولت اسلامی حق دارد با جعل قوانینی الزامی، از آن جلوگیری کند.  

۳. بی اعتنایی کشورهای اسلامی به این واجب الهی، نمی تواند توجیه‌کنندۀ بی‌حجابی باشد، همچنانکه در این کشورها شاهد آزادی بسیاری از ناهنجاری ها و مفاسد، فحشا، شرب خمر و دیگر گناهان هستیم که اگر بخواهیم عمل آن‌ها را ملاک قرار دهیم باید درها را به سوی این آسیب‌ها و زشتی های اجتماعی نیز باز کنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • امید IL ۲۲:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
    13 4
    درستکاری این است که پوپولیست نباشیم با مردم راستگو باشیم راه درست آن است که همه ی مردم قبول دارند اجبار هیچ وقت پذیرش مردمی پیدا نخواهد کرد خود را خسته نکنید
    • مهدی IR ۱۴:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۳
      0 0
      حجاب باید به صورت قانون در کشور باشه اما باید کار فرهنگی براش صورت بگیره
  • یکی بود و دیگر نیست IR ۰۰:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۷
    14 5
    با شما کاملا مخالف هستم ، با اجباری کردن حجاب شما ارزش حجاب رو پایین میارید ، در ضمن این حرفتون که در دیگر کشور ها فحشا و فساد زیاده منو خیلی خندوند ، موفق باشید.
  • محمد IR ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۳
    13 2
    درود بر شما. حجاب اجباری یه قانون کاملا نادرسته. ترویج حجاب باید با کار فرهنگی و رسانه ای درست انجام بشه نه زور و اجبار. اینجوری فقط مردم رو عصبانی می‌کنید. در مورد روزه‌خواری هم همینه. کلا هر کاری که با زور انجام بشه مردم باهاش مخالفت می‌کنن. چه خوب چه بد. موفق باشید.
  • فرشید IR ۲۳:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۷
    9 4
    بالاخره حکومت چاره ای نداره که جز اینکه در مقابل نظر اکثریت مردم سر خم کنه.
  • AYLIN IR ۰۴:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۹
    11 4
    با حجاب اجباری کاملا مخالفم اولا که با اجباری کردن حجاب وضعیت جامعه رو بهتر نکردید که بدتر کردید حق ندارید به زور پوشش یه نفرو تغییر بدید و توی اسلام نگفته که حجاب باید اجباری باشه و اینکه اگه کسی نخواد نمیتونید بزور مجبورش کنید بانوان ایایرانی انسان هستند نه برده عقاید دولت و اینکه امنیت با حجاب یک چیز کاملا دروغین و حق دادن به افراد انسان نما و متجاوزه چون اولا که فقط به بی حجابا تعرض و تجاوز نمیشه درمورد باحجابام همینه دوما مگه حیواناتی که بهشون تجاوز شدم حجاب نداشتن؟سوما اینجوری دارید میگید که اگه یکی بی حجاب بود حق داشتید تجاوز کردید
  • مهسا IR ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۹
    6 2
    با اجباری بودن حجاب مخالفم... باید یاد بگیریم هرکسی با هر دین و اعتقادی که هستیم به اعتقادات دیگران احترام بزاریم! فکر می کنید خیلی کار شاهکاریه که زنان رو به زور به یک اعتقاد نسبت میدین؟ اگر اینطور فکر می کنید واقعا تاسف بر انگیزه و ببخشید که اینو می گم افکارتون مال عهد بوقه
  • یاسمن IR ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۰
    1 0
    حجاب واجب، قبول. اما حجاب اجبار نیست. همونطور که هیچ کدوم از احکام دین نباید اجبار باشه. جنس دین زور نیست. عشقه. تا وقتی کسی نخواد نمیشه مجبورش کرد. تمام پژوهش های روانشناسی این رو ثابت کرده که ذات انسان به زور جواب عکس میده. رضا شاه نتونست حجاب رو برداره شما هم نمیتونید به زور حجاب بپوشونید. اگر بحث امر به معروفه و نهی منکر... خدمتتون بگم هدف اینا نزدیکتر کردن افراد جامعه است و تاثیر گذاری. وقتی نتیجه عکس بده متاسفانه باید بگم شما دارید برخلاف دین پیش می رید. جوامع امروزی زور رو نمیپذره و یک روز مجبور میشید تا در برابر حق انسان ها برای پذیرش احکام کوتاه بیاید. آرامش و احترام بالاتر از زور و اجبار به ظاهر دینیه!
  • غزل IR ۱۸:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۹
    3 0
    اینکه ما حجاب کنیم تا مرد ها گناه نکنند مثل این می ماند که افتاب نتابد تا بستنی هایمان آب نشوند!
  • طططط IR ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۱
    1 3
    انسان فرقش با حیوان همین است که خدا برایش شأنی قائل شده و به او مغز متفاوت عنایت کرده تا با استفاده از آن خود مختارانه اهدافش را انتخاب کند ، پس چرا یه عده انسان برای من قانون هایی وضع کردند که باعث شده نتوانم هر آنچه که دوست دارم رو انجام بدم . من دوست ندارم تابع قوانین راهنمایی و رانندگی باشم ، ماشین هایکلاس خریدم تا باهاش حداقل 400 کیلومتر در ساعت بگازم و از صدای بلند و گوش خراشش که شاید دیگران صداش رو دوست نداشته باشند حالشو ببرم ؟خوب گوشهاشونو بگیرن چرا من از دوست داشتن هام محروم بشم ؟ نه اینکه حد اکثر 120 تا برمو زجر بکشم ، آقا من دووووست ندارم پشت چراغ قرمز بایستم . من دوووست ندارم ماسک بزنم ، تو مشکل داری ماسک بزن تا وا نگیری ، من دوست ندارم که واسه رفتنم به هر کشوری که دوووست دارم برم ویزا بگیرم همه جا زمین خدا و منم مختارم چرا نمیشه ، به من میگن آشغالت رو تو سطل بریز اما من هر جور که راحتم و دوست دارم هر جا که خواستم بریزم میریزم ، به شما چه ، اگه بو میده خوب دماغتونو بگیرید اگه نگاش چندش آور خب نگاه نکنید چرا اختیارم رو ازم میگیرید و میخواید به اجبار جوری زندگی کنم که شما دوست دارید مثل حجاب..........
  • IR ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۸
    1 1
    با سلام حالا حجاب اجباری هم نباشه رعایت می کنند واقعا بی حجابی ها دیگه حد گذرانده اند.
  • IR ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۴
    1 1
    ظالم را مجبور نكنيد به ظلم نكردن و بدهكار را مجبور نكنيد به جبران . اجبار بد است خيلي بد
  • محمد IR ۱۷:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
    0 0
    واژه ی اجبار بیشتر یک کلمه ی وارداتیست تا حقیقی.و دم خروس دروغ گویان موقعی بیرون می زند که هم اینانی که صغری و‌کبری می کنند تا واژه ی اجباری بودن‌ححاب را بر سر دین و مردم بزنند ،خودشان عموما کم حجاب و یا مخالف اصل حجابند.
  • نسرین IR ۱۷:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۵
    0 2
    من حجاب رو دوست دارم ولی نه اجباری حجاب از نظر شما چادر هست پس چرابعضی جاها دیده شده که زنان چادری فساد میکنند الان هم که دیگه اصلا حجاب نیست فقط اسم کشور اسلامی مونده ،چرا این طوزی شده نمیدونم در مورد فساد سایر کشورها گفتین،باید بگم که خندم گرفت چون مگه اینجا نیست واقعا که
  • مریم IR ۰۱:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۸
    2 0
    من حرفم اینه که چرا خدا انسان های اولیه رو بی حجاب آفرید؟ چرا اونا رو با حجاب نیافرید که مردم بدن همدیگرو نبینن؟ میشه‌جواب قاطع بدین؟
  • منصور IR ۰۱:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
    1 0
    مطمعنم خود شمایی که این مطلب رو نوشتی ته دلتون مخالف حجاب اجباریه
  • رسول NL ۰۲:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۷
    0 0
    اجبار اختیار و قانون و زور با هم تفاوت دارند. قانون دلیل و منتطق پشتش داره و عمل نکردن به قانون جریمه داره اجبار هم همینطوره ولی مجازات و جریمه شدید تری داره. زور هیچ منتطقی پشتش نیست و اگه با زور مخالفت کنی مجازات سنگین داره. و اختیار هم مجازات نداره و هرکاری دلت میخواد میکنی. خداوند حجاب رو اجبار کرده ولی دلیل منتطقی هم در کنارش میاره. این حجاب درستیه. نوع حجاب بعدی میشه زور کاری گشت ارشاد میکرد. بدون دلیل منطقی فقط دستور میداد و برخورد خشنی داشت که این نوع حجاب غلطه. حجاب اختیاری در رو به روی فساد باز میکنه پس غلطه به دلیل اینکه اگر حجاب اختیاری بشه به مخالفان و متجاوزان اجازه دادیم که به فساد خودشون ادامه بدن. برای حل مشکل باید اجبار ثابت بمونه ولی در کنارش فرهنگ سازی هم بشه. اینجوری هم جلوی کسی که میخواد حجاب رو از بین ببره میشه و هم باعث محجبه شدن دیگران میشه. حجاب اختیاری نباید بشه چون بالاخره انسان اشتباه میکنه و ممکنه باعث لغزش بشه. حتی ۵ درصد مردم هم بی حجاب باشن به ۹۵ بقیه خسارت وارد میکنند. بعضی چیزا نباید اختیاری بشه چون باعث هرج و مرج میشه. پس حجاب زوری بدترینه حجاب اختیاری بهتره ولی حجاب اجباری و فرهنگ سازی شده بهترینه.اگه حجاب اختیاری بشه بعد نوبت مشروب اختیاری رابطه جنسی اختیاری دزدی اختیاری هم پشت سرش میاد. اینکه جوون امروزی به فساد اخلاقی کشیده میشه بیشتر جنبه رسانه ای داره و از طرفی هم مسئولین برای مقابله با این رسانه کم کاری کردند. و از لحاظ رسانه بسیار عقب هستیم پس با اختیاری کردن حجاب فرصت به مخالفان دادیم که از طریق رسانه بدی های دیگه رو تزریق کنند. اینکه حجاب رعایت نمیشه مقصر اجباری بودن نیست مقصر اصلی فضای فاسد جهان امروزه که از طریق رسانه به مردم تحمیل شده که باعث میشه مردم قانون گریزی میکنن. آیا باید قانون رو اصلاح کرد یا چیزی که باعث بی قانونی میشه. اگه یک قانون اشتباه باشه بله باید اصلاح بشه مثل ازادی هم جنس گرایان ولی قانون درست نباید عوض بشه بلکه باید بی قانونی و قانون گریزی درست بشه. مطمئن باشید دشمن دست بردار نیست و تا لختی کامل پیش میره. همینطور که مسئولین فرهنگی کم کاری کردند. حجاب اختیاری هم یک نوع کم کاری هست که آثار مخربی که در غرب وجود داره برای ما هم تکرار میشه.